Beleidskader Sociaal Domein

Bijgaande tekst werd door Jan van der Loo uitgesproken bij de behandeling van het beleidskader Sociaal Domein.

We leven in roerige tijden. De regering wordt geconfronteerd met een aantal grote problemen, zoals stikstof, PFAS en CO2, maar zodra er over een oplossing wordt gedacht, laten de protestgroepen stevig van zich horen. Het vreemde is, dat men er ook nog resultaat mee boekt.

Daarom heb ik mij de voorbije weken afgevraagd of het niet beter zou zijn het College met betrekking tot de Sociaal Domein problematiek te verzoeken een mars op Den Haag te organiseren in plaats van een discussie over nieuwe beleidsregels.

Maar ja, wat zou je dan moeten doen? Het Malieveld is al omgeploegd en blokkades van de snelwegen worden door het publiek als een leuk evenement gezien. Toch zal er wat moeten gebeuren. Zeker nu de sector jeugdzorg ook zelf aan de bel trekt in het rapport “Kwetsbare kinderen onvoldoende beschermd”. Het commentaar van de Minister was niet positief voor het gemeentelijk proces. Maatregelen zullen zeker leiden tot meer kosten voor de gemeenten. Volgende week dus toch maar nadenken over actie!  Buigen we ons vanavond over het beleidskader

Een intrigerende titel met het woord Samenredzaam heeft de beleidsambtenaren kennelijk geïnspireerd tot een aantal inspirerende teksten. Dat verdient waardering en we spreken die hierbij uit!

De PvdA/GroenLinks fractie heeft moeite met het algemene idee van zelfredzaamheid, maar is niet doof en blind voor de tijdgeest. Gelukkig wordt in de tekst aangegeven, dat mensen in situaties kunnen geraken, die hun zelf oplossend vermogen te boven gaan. Dan is er de mogelijkheid voor inwoners een hulpvraag te stellen en zal de Gemeente eventueel in samenwerking met andere organisaties trachten de problematiek op te lossen. Twijfelachtig vinden we de geringe aandacht voor het volgen van het bedachte proces. Na het in gezamenlijk overleg bepalen van de oplossing bij de hulpvraag, dienen met alle betrokkenen meetmomenten te worden afgesproken. Die zullen de slagingskans van en de tevredenheid over het ingezette proces zeker vergroten.

Kritisch zijn we over de uitwerking van het thema drie (wonen) en hebben we opmerkingen op thema vier (leven met voldoende middelen). Bij het thema wonen missen we de aandacht voor eenzaamheid en zorg als er wordt vermeld, dat langer zelfstandig wonen wordt gestimuleerd. Merkwaardig is de zin “we willen geen Waddinxveense inwoners in beschermd wonen”. Dat lijkt ons nu juist een oplossing voor ouderen, die van tijd tot tijd aandacht nodig hebben om zich veilig te voelen in hun woonomgeving. Het lijkt ons dan ook, dat anders bouwen (bijvoorbeeld voor combinaties van jongeren en ouderen) een belangrijke opdracht voor de toekomst  moet zijn. 

De aandacht voor gezinnen met een gering inkomen is bij dit College in goede handen. De ruim 500 gezinnen met een inkomen op het Wettelijk Sociaal Minimum en de ruim 100 gezinnen, die rond moeten komen met een inkomen tot 130% van dit bedrag worden door het College ondersteund met goede minimaregelingen. Daarvoor verdient men een pluim!

Ondanks deze steun is het mogelijk, dat mensen in een schuldsituatie terecht komen. Het College biedt hulp om daaruit te komen, maar de processen, die dit moeten bewerkstelligen lopen te traag. Het kost veel tijd om het dossier tot op de laatste punt en komma compleet te krijgen en gedurende die tijd blijft de schuldeiser de schuldenaar actief volgen. Het geeft spanning bij de deelnemer, die hoopt op een spoedige oplossing en het kost veel energie van de professionals, die in dat proces een rol spelen. Kan er studie worden verricht naar andere oplossingen, bijvoorbeeld het overnemen van kleine schulden door de Gemeente met een betalingsregeling voor de schuldenaar? Verder missen we het aanstellen van een budgetcoach voor iedereen, die met schulden wordt geconfronteerd. Met het oog op de gewenste zelfredzaamheid is het noodzakelijk, dat mensen leren hoe ze niet meer in zo’n situatie terecht kunnen komen.

Tenslotte het Financieel Kader. We vinden een principe verdeling van het budget over de vier onderdelen van het Sociaal Domein gewenst en hopen, dat het College daarbij budgetteringsregels opstelt. Vragen, die daarbij van belang zijn, hebben betrekking op de al dan niet onderlinge verwisselbaarheid en de eventuele aanvulling uit andere begrotingsonderdelen als op een principe budget een tekort dreigt.

We verwachten, dat het College deze zaken bij de uitwerking van de beleidsregels zal regelen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s